A vasútállomás a miénk, vagyis Palotáé: nem csak a nevében szereplő két helységnév közti elsőség okán, hanem azért is, mert a két kerület határutcájának palotai felén fekszik, pontos lakcíme: XV. Szilágyi utca 9. Ráadásul eredetileg az állomás neve is csak ennyi volt: Palota.
1846. július 15-én nyílt meg Magyarország első gőzüzemű vasútvonala Pest és Vác között, mely a Magyar Középponti (központi) Vasút(társaság) tulajdonában volt. Már az átadást megelőzően, 1845. november 11-én megtartották az első próbautat Pest és Palota között: a Pest és Buda nevekre keresztelt gőzmozdonyok 14 perc alatt tették meg ezt az utat. A mai vasúti menetrend szerint 11-12 perc alatt teszik meg a vonatok ugyanezt a távolságot, igaz, azóta két állomás (Rákosrendező és Istvántelek) is beékelődött a Nyugati és a mi vasútállomásunk közé - ezek a vasútvonal 1846-os átadásakor még nem léteztek. Ha már itt tartunk: nem Palota ugyan, de érdemes megemlíteni, hogy a pesti Indóház (tervezője Zitterbarth Mátyás volt) sem a mai Nyugati pályaudvar telkén feküdt, hanem valamivel beljebb, ahol most a Skála Metró vegetál.
A vasútállomás egy korabeli képeslapon (forrás: www.vasutallomasok.hu )
Az állomást eredetileg Palota névre keresztelték, ami nem csoda: Palota sokkal közelebb volt, mint az akkoriban születő Újpest, ráadásul akkor még az állomáskörnyék is Palotához tartozott. Az állomás közelében - a mai IV. kerület földjein - még állt a Rákospalotai erdő, amit még Károlyi István telepített 1810-ben. Fel is pezsdült az élet: az erdő közelsége és a homokos palotai talaj (ez utóbbi az akkori orvostudomány szerint jót tett az egészségnek) vonzotta a pesti kirándulókat, olyannyira, hogy 1847-re a vasúttársaság amolyan betétjáratot is indított, ami csak Pest és Palota között közlekedett. Ebben az évben 12 ezren utaztak ki Rákospalotára - többen, mint ahányan a budai hegyeket keresték fel.
Ugyan Károlyi István kezdeményezésére nyaralók építése már 1831-ben elkezdődött, ám ennek a városrésznek a teljes kiépülése kifejezetten a vasúthoz, azon belül a vasútállomáshoz kapcsolódik. Az állomáskörnyéki hangulatos rákospalotai és újpesti utcák nyaralótelepként épültek ki, kifejezetten a vasút megnyitását és Palota, mint kirándulóhely felfedezését követően. A mai IV. Vécsey Károly utca rákospalotai villasor, a XV. Sződliget utca környéke pedig Nyaralónegyed (vagy Üdülőnegyed) néven vált ismertté a helyiek körében - Újpest jelentős része ugyanis eredetileg Rákospalotához tartozott.
A Hölgyfutár című lap 1857-es száma szerint a vasútállomás környékét "öröm völgyének" nevezték, és a "csinos nyári lakok" egész telepet tettek ki. A vasúttársasági kéjvonatok (mai szóhasználattal: kirándulóvonatok) utasai számára nem csak az erdő, homok, jó levegő kombó volt a legnagyobb vonzerő, hanem számos vendéglő és kocsma, melyek az állomás környékén épültek fel. Kettő közülük a maiak számára is emlékezetes lehet: a Horváth-kert nagyvendéglő, mely az alsóbb néposztályok, s a tőle egy saroknyira található Brunovszky vendéglő, mely az elegánsabb közönségnek volt a törzshelye.
Brunovszky József nagyvendéglője a Rákospalota-Újpesti állomással szemben (forrás: profilia.hu)
Maga az állomásépület csak 1881-re készült el, az egyemeletes eklektikus stílusú, nyeregtetős épület a vasúttársaság egyenépületeinek egyike - bevallom tervezője nevére nem bukkantam rá. Érdekesség, hogy az eredeti, 1846 és 1881 között működő állomásról nagyon kevés hozzáférhető adat maradt fent. Az állomást 1894-ben átkeresztelték Palota-Újpestre, majd végül Rákospalota-Újpest lett a neve. Egyre jelentősebb személy-, s a századfordulón már teherforgalmat is bonyolított: szerteágazó iparvágányrendszer kapcsolódott hozzá elsősorban az újpesti ipari létesítmények összeköttetése érdekében. Személyforgalma vetekedett a Keleti és a Nyugati pályaudvarokéval is, ami nem utolsó sorban annak is köszönhető volt, hogy a palota-újpesti lóvasúti- és villamoshálózat mindig is közvetlenül kapcsolódott a vasútállomáshoz.
1847-ben megjelent kőnyomat a Palota vasútállomásról (forrás: Életképek, 1847)
Alighanem Rákospalota-Újpesthez kötődik az egy állomáshoz kapcsolódóan megépített és elbontott legtöbb alul- és felüljáró históriája is. 1896-ban az Újpest felől érkező villamos számára építettek egy egyvágányos, vasszerkezetű felüljárót a sínek fölé. Érdekesség, hogy ez az építmény még nem a mai Árpád út-Hubay Jenő tér közti felüljáró vonalában állt, mivel a villamos az újpesti Árpád útról egyenesen a most gyalogosátjáróként ismert vonalon haladt a rákospalotai Fő út felé.
A BURV villamosfelüljárója az átadás évében, 1896-ban. (forrás: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada - Indóház Online )
1911-ben adták át a Veresegyház-Vác-Gödöllő helyiérdekű vasútvonalat, amelyet más vasúttársaság üzemeltetett, emiatt a sínek nem kapcsolódhattak közvetlenül a Nyugatiból érkező vágányokhoz. Így egy felüljáróval oldották meg a VBG (Vác-Budapest-Veresegyház-Gödöllő) Helyi Érdekű Villamos Vasút szerelvényeinek eljutását az állomáshoz. Ez a felüljáró a második világháború végéig húzta, akkor elbontották, s "bekötötték" a HÉV-vágányokat a nagyvasúti hálózatba. 1971-ben pedig elkezdték építeni, és 1974-ben át is adták a ma ismert Árpád úti felüljárót, s ezzel egyidőben elbontották a villamos egyvágányú átjáróját - Így vált a mai Fő út a vasútállomás felé zsákutcává, a ma ismert felüljáró pedig már nem a palotai Fő út felé viszi a forgalmat, hanem a Hubay Jenő tér-Szentmihályi út irányába. A felüljáró átadása előtt a közúton haladók számára egy szintbeli átjáró biztosította az áthaladást Újpestről Palotára és vissza. Nem közvetlenül a vasútállomáshoz kapcsolódik, de nincs messze tőle: az újpesti Fóti út és a rákospalotai Pozsony utca közti közúti aluljárót is 1911 körül, a HÉV-vonal megépítésének idején adták át.
A ma ismert felüljáró a vasútállomástól délre. Villamos már nem jár rajta - háttérben az újpesti víztorony (forrás: Hamster elveszett vágányai)
Az 1911-ben átadott, Rákospalota-Újpestet érintő Vác–Budapest–Veresegyház–Gödöllő reláció volt Magyarország első villamosított nagyvasúti vonala. Ez ugyan csak helyiérdekű vasútként működött, de a fővárosi állomások és pályaudvarok közül Rákospalota-Újpest volt az első, melyre villanymozdony vontatta szerelvény futott be. A Budapest-Vác-Szob vasútvonalat 1923-ban villamosították, ezt követően már az állomás vasúti forgalma teljesen villamosított is lehetett volna. A vasútállomásnak a mai 12-es, 14-es villamosok vágányainak jóvoltából közvetlen összeköttetése volt Újpest szerteágazó iparvágányrendszerével 1998-ig, mikor ezt a villamos-vasút kapcsolatot megszüntették. A tehervagonokért általában "mukik" jöttek az Angyalföld kocsiszínből, melynek a körvasút sorral volt vágánykapcsolata, így mondhatni Újpest iparvágányainak zöme is villamosított volt.
A második világháborúban sok borzalmat megélt mind az állomás, mind a környék lakossága. A bevagonírozásra ítélt zsidóság egy részét itt szállították fel a vonatra, később a szövetségesek bombáinak céltáblájává vált a forgalmas vasúti csomópont - és persze a környező épületek is. 1944 decemberében átmenetileg megszűnt a vasúti forgalom, s a bombázások a villamos egyvágányos felüljáróját is tönkretették - igaz ez utóbbit egyszerű szerkezetének köszönhetően a háború után hamar helyreállították. A nácik egy erre a célra épített speciális szerelvénnyel roppantották össze a talpfákat a vasútvonalon, a szövetséges bombázások során pedig tönkrement a villamosításhoz szükséges infrastruktúra is (nem csak az állomáson, a vonal egész hosszában). A szovjet csapatok ugyan a vasúti pályát újjáépítették, de a hadiszállítások miatt szűknek bizonyuló űrszelvényt a vezetéktartó oszlopok kidöntésével szélesítették. A vasútvillamossági berendezések annyira tönkrementek, hogy helyreállításukra csak ötven(!) évvel a háború után került sor.
Hadiszállítások a második világháború idején a vasútállomáson (forrás: www.fortepan.hu)
Az állomás ma is jelentős forgalmat bonyolít, a külvárosi vasúti pályaudvarok közül kivételesen jó tömegközlekedési kapcsolatokkal rendelkezik: hat busz és két villamosvonal is érinti, vagy legalábbis átszállásnyi közelségben haladnak el. Ám az állomásépület rendkívül lepusztult, akárcsak a környék. Talán Budapest utolsó macskaköves főútja végződik itt (az újpesti Görgey Artúr utca), az üzleti élet halálközeli állapotban van, a vendéglátás alsó szinten mozog, két huzamosabb ideje zárvatartó kocsma is árválkodik (néhány működő intézmény mellett) s nem tesz jót Újpest régi, zárványszerűen megmaradt városrészének gettósodása sem. A pályaudvari raktár láthatóan nem üzemel (de javítsatok ki, ha van még teherforgalom). A gyalogosfelüljáró ma már rossz helyre vezet, épp két buszmegálló közt félúton ér át a járókelő a rákospalotai oldalra, ennek megfelelően kihasználatlan. Mind a vasútállomás, mind a környék rendbetételére vannak tervek - például gyalogos aluljáró építésére - már csak pénz kellene hozzá - stílusosan egy vagonnal.
Érdekel a XV. kerület közlekedéstörténete? Más bejegyzéseket is elolvasnál? Nézd át mik jelentek meg a blogon ebben a témában! |
Buza Péter: Palotai tegnapok (Csokonai Művelődési Ház Budapest, 1995)
Katalin Ádám: A Gödöllő-Szada-Veresegyház (72-es) vonal
Újpesti Helytörténeti Értesítő 1999. május Krizsán Sándor: Újpest tömegközlekedésének krónikája (1844-1998)
Kemsei Zoltán: Arra a kis időre? (Indóház Online)
Legát Tibor: Bombázás alatt - Rákospalota-Újpest (Magyar Narancs)
Ady Endre Művelődési Központ: Virtuális skanzen - A rákospalota-újpesti vasútállomás
Villamosok.hu: Az újpesti körzet iparvágányai
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
die nadel 2012.09.16. 08:14:18
Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2012.09.16. 10:20:49
Véletlenül nem maradtak fotóid a környékről abból az időszakból?
liget · http://ujjealigetben.blog.hu 2012.09.16. 16:18:14
liget · http://ujjealigetben.blog.hu 2012.09.16. 16:20:13
Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2012.09.16. 19:43:26
Ha találsz valamit, a palotabarat @ gmail-re írj, én beszkennelem szívesen és visszaadom az eredetit.
Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2012.09.16. 19:44:01
Adani 2012.10.13. 11:36:33
Az átjárónál van a környék leghíresebb helye a Novák piac is.
Maga az állomásépület viszont szép és eredeti stílusú, persze egy tatarozás azért ráférne.
Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2012.10.13. 12:22:47
És valóban, igazad van, a Novák piac kimaradt a cikkből, pedig tényleg fontos, nagyforgalmú intézmény.
Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2012.10.13. 12:23:32
Adani 2012.10.13. 12:57:31
Na igen a Novák piac, 99%-ban kínai eladók és mint a jó boltban mindent lehet kapni, ahogy szokás mondani, Jézuskától a géppuskáig.
Gyalogos szakállas sorompóról nem tudok, de tekerős sorompó van több is Bp-n. A leghírhedtebb szakállas sori Szemeretelepnél van, 10 percen túl is lezárható le is szokták sokszor az autósok legnagyobb örömére. Volt egy Albertfalvánál ,de ezt pár hete bontották el az állomással és minden épületével és berendezésével együtt.
A legtöbb sorompó Rákosrendezőn van, az utolsó szinte mindig lezárt, ugyan már motorosra lett cserélve, de itt még semmi sem változott. Rákosrendező amúgy is érdekes hely, kvázi egy időutazássla felér, mintha mintegy 100 évet visszamennénk a múltba. Recsegő hangosbemondó, sorompók, kulcsos bizt. ber, bakerek által kezelt sorik, 30-40 perces lezárások. Itt ugye bőven több vonat jár mint autó, és bizony nagyon sűrű forgalom van személyszállító vonatok, szinte percenként jönnek, tehervonatok is járnak erre, bár messze nem akkora már a forgalma mint régen, még 20-30 éve is sokkal nagyobb teherforgalom volt, többször zárták le a másik 3 sorompót is, megszoktot volt a két átjáró sorompói közé szorult autósok, 30-40 percig is, most ugye ez ritka, így ha valaki elunta a várakozást megfordulhat. De itt jellemzően az próbál átjutni, aki ráér, hiszen van felüljáró a közelben, akinek drága az ideje ott megy. Itt csak laza nem sietős sofőröket láttam mindig. Kiszállnak, cigiznek ráérősen, telefonálgatnak stb. Nem is nagoyn látni 5-6 autónál többet még közel 1 órás lezárás után sem.
bloggerman77 2012.10.15. 21:39:42
**
A Bp.-Szob vasútvonalat 1971-ben villamosították.
1923-ban a Kandó-rendszerű fázisváltós villamos mozdonyok próbáihoz villamosították provizórikusan a Bp. Nyugati és Alag közti vonalszakaszt. Amikor a mozdonyok tartampróbái véget értek, és 1930-ban döntés született, hogy a Bp. Keleti-Hegyeshalom fővonalat villamosítják, az ideiglenes felsővezetéket elbontották.
durbints sógor 2012.10.21. 11:09:07
Hajós. 2012.11.13. 20:54:46
Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2013.12.29. 09:58:58
Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2013.12.29. 11:13:39
A RÁKOSPALOTA-ÚJPEST VASÚTÁLLOMÁS RÁKOSPALOTÁN VAN!
1994. évi XLIII. törvény Budapest főváros közigazgatási területéről és kerületi beosztásáról.
A MÁV rosszul jelzi a saját állomásának a címét, de gyanakodhatnál, ha a Szilágyi utca helyett Szilágyi útként írja...
Szóval hidd el, a vasútállomás a XV. kerületben fekszik (házi feladat: keress egy helyrajzi térképet a mai XV. kerületről, és nézd meg rajta. Ott is azt fogod találni, hogy a vasútállomás a XV. kerületben van).
Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.01.13. 23:18:26
nem csak az a vasutallomas rakospalotai hanem meg az ujpalotai lehajto is az, az amelyik a XVI keruletnel van
google map -nal is latszodik
Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2014.01.16. 13:40:03
Nem tudom pontosan, mit értesz újpalotai lehajtón, de érdekel :) Minek a lehajtója?
Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.01.16. 19:28:09
azt az M0s lehajtót amire az van kiírva hogy Újpalota :)
meg még Rákosszentmihály és Csömör
duda52 2016.03.03. 20:36:47
Most egy kicsit jobban érzem magam! Köszi! :)
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal