Kapcsolat

palotabarat a gmailen, és XV. kerületi blog a Facebookon.

2015.06.08. 09:49 Rátonyi Gábor Tamás

A 12-es villamos története és agóniája

kicsi_12-es.jpg

Szerintem a rákospalotaiak és újpestiek jelentős része még mindig nincs tisztában azzal kapcsolatban, hogy ha a Göregey utcában véget ér a villamospálya felújítás, a 12-es villamos már sosem fog úgy járni mint rég: nem fog közlekedni sem az esti órákban, sem hétvégén, helyette a 270-es busszal lehet majd utazni. Hogy juthatott erre a sorsra ez a valaha oly fontos villamosjárat? A magyarázatot a metró adja.

 

Már korábban, a 10-es villamosról szóló írásban utaltam arra, hogy nehéz dolga van annak, aki a mai villamosvonalakat a korábbiakkal akarja párhuzamba állítani. Ugyanis a vágányok nem keresztezték egymást  Újpest központjában, hanem elkanyarodtak: a Váci út-Árpád út felől érkező járművek balra kanyarodtak az István tér felé, az 1896-ban átadott villamosvonal járatai pedig a mai béke utca felől érkezve jobbra fordultak az Árpád útra, és haladtak tovább az újpesti víztorony irányába.

a_villamos_hamster.jpg
A BURV Lehel utcán közlekedő villamosszerelvénye - a 12-es villamos valamelyik elődje (forrás: Hamster közlekedéstörténeti oldala)

Így a mai 12-es villamos valójában két járat útvonalának összekötésével alakult ki: a Budapest-Újpest-Rákospalotai Villamos Közúti Vasút (rövidítve BURV, illetve kimondva Búrvasút) "A" viszonylata a Lehel és Béke utcán át közlekedve az Árpád útra fordulva a Fő úton érte el a Kossuth utcát, míg a BKVT, vagyis a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság 55-ös számozású járata a Váci út-Árpád út útvonalon a mai Görgey utca, Pozsony utca útvonalon haladt a Kertköz utcai végállomásig. Ezek a járatok 1910 után közlekedtek így, tehát 40 évvel a lóvasút palotai meghosszabbítását követően, de 105 évvel a mai járatok előtt. Jelzem: járatok számozása, illetve betűjelzése is csak 1910 óta van, azt megelőzően színes zászlócskákkal és tárcsákkal jelezték melyik villamos hova megy: a zömében írástudatlan utazóközönségnek ez felismerhetőbb, de a vonalak növekedése miatt egyre áttekinthetetlenebb volt.

A két villamostársaság egyébként oly módon is küzdött egymással, hogy a BKVT, amelyiknek a vonala a Nyugati pályaudvarig ért, nem engedte a BURV-nak - mely a Lehel utca felől közelített -, hogy a Ferdinánd hídnál rácsatlakozzon a vonalára, a Búrvasút tehát csak a Lehel térig járt, míg a konkurens cég a Nyugatiig vitte az utasokat. A BURV emiatt nem volt versenyképes, az egyre romló anyagi helyzete miatt pedig hamarosan a BKVT meg is vásárolta a céget. A századforduló környékén történt cégvásárlást követően azonban nem olvasztotta magába a BURV-ot, meghagyta a nevet, így az továbbra is önálló társaságként, de a BKVT tulajdonában működött.

Lóvasúti viszonylatjelzésekA lóvasúti és villamosjáratok színes jelzésrendszere 1910-ben (forrás: Dr. Kazinczy László: Városi közlekedés - a közúti vasutak)

A Kertköz utcai végállomás ma már sokaknak nyilván teljesen ismeretlennek tűnik, ezért néhány szót szólok erről is. 1927-ig itt volt egy kocsiszín, s a villamosvégállomást is itt alakították ki. Azonban '27-ben összekötötték ezt a vonalat a Fő úti vágányokkal (egyik irányban a mai Kajár utcán, másik irányban a Pozsony utca - Fő út vonalában), így tulajdonképpen ekkortól már a Pozsony utcán és a Fő úton a Kossuth utcáig jártak a villamosok. A kocsiszínből később mozi lett, majd az Énekes utcai lakótelep építésekor lebontottak mindent, így ma már csak egy közterület neve, a Lóvasút köz emlékeztet arra, hogy hajdanán itt fontos közlekedési létesítmény volt.

1938-ban Újpest központjában kialakították az egymást keresztező villamosvágányokat, így az 55-ös már az Árpád úton egyenesen tudott végighaladni. Valószínűleg a legtöbben, akik még utaztak rajta, ezt az útvonalát ismerik ennek a járatnak, nem pedig azt, amelyik a Váci út felől érkezve az újpesti piac felé kanyarodott. 1939-ben az "A" jelzésű járat számát 90-esre változtatták, és ez a vonal már lényegében megegyezi a hajdanvolt 12-essel: a Nyugati pályaudvar - Lehel utca - Újpest, István út - Görgey (akkor: Vasút) utca - Pozsony utca - Rákospalota, Kossuth utca között közlekedett. Az 1950-es évek elején (Buza szerint 1955-ben) ismét változtak a villamos járatszámok, mivel a 70 fölötti számokat a troliknak akarták fenntartani. Ekkor lett a 90-esből 12-es.

kertkoz_kocsiszin_hamster.jpgA Kertköz utcai kocsiszín valamikor 1896, azaz a villamosítás után (forrás: Hamster közlekedéstörténeti oldala)

Fontos vonal volt ez, ám nem a legfontosabb. A palotaiak két járattal is eljuthattak a városba: az 55-ös a Váci út felé, a 12-es a Béke utcán át jutott el a Nyugati pályaudvarig. Mivel a Váci úti gyárak munkaerőfelszívó hatása nagyobb volt, ezért az 55-ös villamos számított jelentősebbnek. Mindkét villamos a Nyugati pályaudvarig járt éspedig úgy, hogy 1950-től a Nyugati melletti újlipótvárosi kis utcákban bolyongva írták le a megforduláshoz szükséges hurkot. A végállomás sokáig a Kádár utcában volt kijelölve - ma már nehéz elképzelni, hogy ebben a sűrűn teleparkolt utcában valaha fontos és forgalmas villamosjáratok érkeztek és indultak.

A Kossuth utcai (valójában a Fő úton lévő) villamosjáratoknak is volt hurokvégállomásuk: a palotai Fő útról jobbra a Juhos utcába fordultak a szerelvények, majd balra a Kismező, balra a Kossuth utcába és onnan szintén balra a Fő útra kanyarodtak rá. A Juhos utca igen sokáig földút volt (nyilván valamilyen szilárd alapozással), még én is emlékszem a poros kis utcában közlekedő villamosra. Az ötvenes évektől a hetvenes évekig lényegében változatlan volt a 12-es járat útvonala. Aztán jött a metró...

12-es_villamos_balzac_utca.jpgVillamos a Balzac utcában az 1970-es években - viszonylatszáma nem látszik, lehet 12-es, de 55-ös vagy 33-as is (forrás Egykor.hu/Hamster)

Szép fokozatosan vette át a metró a villamosok szerepét. Először a metróépítés miatt kellett ideiglenesen szüneteltetni a villamosközlekedést, majd a földalatti gyorsvasút újabb és újabb szakaszainak átadásával ítélték feleslegesnek a párhuzamosan futó kötött pályákat. A 12-es villamos végállomása (a 14-esével együtt) 1981-ben került a Lehel térre, akkor adták át az új metrószakaszt. Közlekedésbarátok és számos szakember szerint a körúttal való közvetlen kapcsolat felszámolása volt az első lépés a villamosjárat agóniája felé. A villamosjárat igazi lejtmenete 1990-ben kezdődött, amikor átadták a 3-as metró Újpest Központig tartó szakaszát. Ekkor ugyan a villamos még a Lehel térig járt, de utasainak jórésze a metróállomáson leszállt, így kihasználtsága jelentősen csökkent.

1995-ben vágták vissza a vonalat Angyalföld forgalmi telepig, és azóta járnak csak kétkocsis szerelvények a vonalon amivel tulajdonképpen minden vonzó tulajdonságát elvesztette a járat - leszámítva persze a metróval való kapcsolatot. Menetideje 18 percre csökkent, gyakorlatilag egy ráhordójárat lett, a metró kiszolgálója. A 170-es busz (előbb gyors, majd 2008-tól sima) elindítása közel azonos területek feltárásával gyakorlatilag teljesen elszívta a 12-es villamos utazóközönségének maradékát is. A villamosjárat megszüntetésével kapcsolatos hírek is egyidősek a közel párhuzamos buszjárat beindításával.

12-es_villamos.jpg12-es villamos 2012-ben a rákospalotai végállomáson (VinceB képe a Wikipediából)

Persze a villamos nem csak azért nem versenyképes, mert rövid az útvonala, hanem azért sem, mert a villamospálya elhanyagolt volt, a szerelvények csak lassan tudtak végighaladni a vonalon (a villamosnak 18, a 270-es busznak 12 perc kell a távolság megtételéhez). A Görgey Artúr utcai szakasz felújításának 2015 februári megkezdése előtti hónapokban már olyan rossz állapotban voltak a sínek, hogy a villamosok nem jutottak ki a másik végállomásra az indulási idejükre, így rendszeres volt, hogy a vonalon két-három villamos és egy autóbusz közlekedett.

Ugyan lehetnek a villamossal kapcsolatban romantikus elképzelések, de annak realitása, hogy ez a járat újraéled, igen csekély. Egy, az interneten 2015-ben indított petíció a villamos megmaradása érdekében mindössze hét aláírást tudott gyűjteni, és mi tagadás, az esti órákban körülbelül ennyi volt a teljes utaslétszám is ezen a járaton...


Általában a kerület tömegközlekedéséről elmondható: 1938-ban 3 busz, és 2 villamosvonal volt az akkor még önálló Rákospalotán és Pestújhelyen. 1968-ban 6 busz és 9 villamosjárata volt a XV. kerületnek. Ma, 2015-ben 26 busz- (5, 7, 7E, 25, 46, 96, 104, 104A, 107, 124, 125, 130, 133, 146, 170, 175, 196, 196A, 204, 224, 225, 231, 233, 277, 296, 296A) és 4 villamosjárat (12, 62, 62A, 69) közlekedik a kerületben.

 

Érdekel a XV. kerület közlekedéstörténete? Más bejegyzéseket is elolvasnál? Nézd át mik jelentek meg a blogon ebben a témában!

 

facebook_kovetes.jpg

Források:

25 éve nincs 55-ös villamos (VEKE 2007. május 9.)
Koroknai Ákos - Sudár Kornélia (szerk): A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada – Budapest 1987
Varga Ákos Endre: Villamosok Újpesten és Rákospalotán I. (é.n.)
Krizsán Sándor: Újpest tömegközlekedésének krónikája (Újpesti Helytörténeti Értesítő 1999/3)

A kis kiajánló kép Fejes Balázs villamosok.hu oldalról származik

3 komment

Címkék: 1955 közlekedéstörténet Újpest Rákospalota Fő út Kossuth utca 12-es villamos 55-ös villamos Pozsony utca


A bejegyzés trackback címe:

https://bpxv.blog.hu/api/trackback/id/tr397511658

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nem, nem a metró tette tönkre a 12-est, hanem az, hogy a Kossuth utcába odatelepítették az Újpestre ill. Bp belső részeire közlekedő buszok végállomását. A 12-es utazóközönségét egyszerűen elszívták a buszok.
Nagyon-nagyon kár lenne a 12-es villamosért. Remélem nem fog megszűnni. Kiskoromban (1993 és 1997 között) a Csobogós utcai lakótelepen laktunk. Azóta már messze sodort az élet: történetesen Amerikában lakom több, mint egy éve. Renegeteg emlék fűz a 12-es villamoshoz. Az ovim is a vonal mentén volt (a Sződliget utánál kellett leszállni). Az Újpest-Központ a világ közepének számított nekem, kisgyerekként. :) Annyira szerettem villamosozni, hogy akkoriban villamovezető szeretettem volna lenni. Persze végül nem az lettem :) Halványan még arra is emlékszem, amikor 1995 decembere előtt a Lehel térig is bejárt a 12-es villamos. Sőt az 1995 decemberében megszüntetett 11-es villamos is rémlik egy picit. Hiába, változtak az idők és sajnos a buszok elszívták a 12-es villamos utazóközönségét, ahogy bloggerman77 is írta a másik hozzászólásban... :( Akár megmarad akár nem a 12-es villamos, a szép emlékeim mindig megmaradnak! :)
@Diamond90: Sajnos egy villamosvonalat nem lehet erre alapozva életben tartani, hogy egy amerikában élő magyarnak szép emlékei vannak.

A 12-es vonala nagyon korszerűtlen, szűk, forgalmas utcák, kanyargós nyomvonal, kb sehol sem tud 20-nál többel menni. A közúttal közös nyomvonalon közlekedő villamosnak sehol nincs jövője, csak van ahol a villamos az erősebb (pl Bécsi út), és apránként ki tudja szorítani a közúti forgalmat.
süti beállítások módosítása