Kapcsolat

palotabarat a gmailen, és XV. kerületi blog a Facebookon.

2015.03.07. 00:20 Rátonyi Gábor Tamás

Fantasztikus '60-as, '70-es évekbeli légifotók a kerületről

kicsi_legifoto.jpg

Még 2014 nyarán indult a fentrol.hu, weboldal, ami a Földmérési és Távérzékelési Intézet (FÖMI) 1950 és 2007 között készült légifotóinak gyűjtőhelye. Az oldalon Magyarország számos településéről készült nagyfelbontású légifotót tettek közzé. Sajnos az első eresztésben a XV. kerületről kevés fotó jelent meg, de mint blogjukban a napokban megírták: februárban közel 10 ezer képpel bővült az adatbázis, melyek közt már sok kerületi fotó is található. Ezek közül tallóztam, hogy néhány részletet most bemutassak (2016-ban újabb légifotós blogbejegyzés jelent meg, itt elolvashatod).

A fentrol.hu az intézet archívumában található légifotóik negatívjait, vagy diáit (vagyis a nem digitális technikával készített képeit) beszkennelve teszi elérhetővé. A FÖMI 412 ezer ilyen fotójából a februári frissítés után 78 000 érhető el a honlapon. A képeket egy térkép segítségével lehet megkeresni, és bár elsőre gyakorlatilag felismerhetetlen formátumban találkozunk a képpel, regisztráció után meg lehet "vásárolni" a jobb minőségű képet. Azért idézőjeles a megvásárlás szó, mert van 0 forintba kerülő változat is, vagyis akár ingyen letölthető egy-egy 80 százalékos minőségű, de még így is igen nagy felbontású, böngészésre alkalmas kép. Én is így töltögettem le néhány fotót, amikből kivágtam egy-egy részletet, melyeket most bemutatok. A légifotókat térkép alapján lehet a leginkább megtalálni, de aki csak a XV. kerületinek jelzett képeket szeretné kilistázni, ide kattintson! Mint írtam, sajnos nincs a kerület minden pontjáról fotó, de ami megvan, az nagyon érdekes.

A Hubay Jenő tér és környékeA Hubay Jenő tér és környéke 1963. szeptember 4-én (forrás: FÖMI, fentrol.hu) Ha rákattintasz a képre, kicsit nagyobb lesz!


legifoto_hubay_google_800.jpgKörülbelül ugyanez a környék így néz ki ma (Google, 2015)

A fenti képen a Hubay Jenő tér és környéke látható. 1963-ban még nem létezett az Árpád úti felüljáró, nem volt 2X2 sávosra bővítve az Illyés Gyula (ex-Szőcs Áron) utca, a főútvonalat a mai Fő út-Árpád út vonala jelentette, így a Hubay Jenő tér is egy viszonylag csendesebb terecske volt. A fenti kép körülbelüli középpontjától kicsit jobbra látható a tér, aminek feltűnően szabályos az alakja. A tér alján és jobb oldalán lévő lakóházakat 1974 előtt lebontották, így ezt a szabályosságot ma már nem érzékeljük, a tér formája megváltozott. Szintén nagyot változott a térbe belefutó Bácska utca, aminek az Újpest felé eső részén épült a felüljáró, így az utca egyik oldalán lévő házakat lebontották. A mai Karácsony Benő park is még többé-kevésbé beépített telek volt, mind a Fő út, mind a Deák Ferenc utca mentén lakóházak látszanak - ma már itt nincs semmi, csak a parkosított terület. A fenti képen ugyan kevésbé látható, de a vigadó, vagyis az akkori tanács épülete előtt még áll a Hősi emlékmű, azt majd csak 1974-ben bontják el.

legifoto_kolozsvar_piac_1961_800.jpg
Az Erzsébet királyné útja-Kolozsvár utcai aluljáró és a Kolozsvár utcai piac 1961. december 2-án (forrás: FÖMI, fentrol.hu) Ha rákattintasz a képre, kicsit nagyobb lesz!

legifoto_kolozsvar_piac_google_800.jpgKörülbelül ugyanez a környék így néz ki ma (Google, 2014)

A felső képen Zugló és a XV. kerület határa, a körvasút látható. A kép felső részén található hidacska az Erzsébet királyné útja - Kolozsvár utca közötti aluljáró fölött van. Néhány bódé látható még a Kolozsvár utcai piacból is. Feltűnő, hogy a zuglói rész mennyire rendezetlen még, ezen a környéken ma már társasházak állnak, illetve a Rawak-irodaház, akkor még láthatóan valamilyen telephely, illetve üzemépületek sorjáztak. Az eredeti nagyfelbontású képen is sajnos alig látni valamit Pestújhelyből, de például a Széchenyi mozi az Árvavár utca és a Rákospalotai körvasút sor sarkán még épp látható. A járműforgalmat 1961-ben egyetlenegy teherautó jelenti, ami épp a körvasút soron csorog lefelé a Kolozsvár utca irányába.

A Rákospalota-Újpest vasútállomás környékeA Fő (akkor: Dózsa György) út és Árpád út összeköttetése 1963. szeptember 4-én (forrás: FÖMI, fentrol.hu) Ha rákattintasz a képre, kicsit nagyobb lesz!

 legifoto_vasutallomas_kornyeke_google_800.jpg
Körülbelül ugyanez a környék így néz ki ma (Google, 2014)

Az Árpád úti felüljáró megépítése előtt az autók és gyalogosok egy szintbeli sorompós kereszteződésen juthattak át a vasútvonalon, de a villamosoknak volt egy kis egyvágányos felüljárójuk, ami a képen is nagyon szépen kirajzolódik. Ennek az átjárásnak a helye nem a mai felüljáró vonalában volt, hanem egy sarokkal feljebb, a Fő útnál. Korabeli képeslapokon is látszik, hogy az enyhe ívű emelkedő miatt a villamosok felüljárója jócskán belógott a Fő útra, kezdete (vagy vége, ki, honnan nézi) a mai Bem utcánál található. Tulajdonképpen a régi átjáró ma is megvan, de már csak gyalogosok használhatják. De a képen más érdekesség is van, Újpesten a Szilágyi és Kis János utcák, valamint az Árpád út torkolatánál parkol egy csomó nagytestű jármű - minden bizonnyal autóbuszok. A Szilágyi utcai buszvégállomás nem a ma ismert helyén volt tehát, hanem lejjebb, az Árpád út torkolatánál. Szintén látható még a képen a Clarisseum nagy kertje, még nem volt meg az a csúf beton támfal, ami ma övezi. És persze nincs még újpesti lakótelep sem...

A Pozsony utca és környékeA Pozsony utcai aluljáró és a váci vasútvonal 1978. augusztus 19-én (forrás: FÖMI fentrol.hu) Ha rákattintasz a képre, kicsit nagyobb lesz!

legifoto_pozsony_utca_google_800.jpg
Körülbelül ugyanez a környék így néz ki ma (Google, 2014)

A Pozsony utca és környéke tulajdonképpen nem sokat változott az elmúlt közel 40 évben. Kiegészült egy autós felüljáróval a Szilágyi utca vonalában, de a 12-es villamos kanyarja ugyanolyan ívű, mint régen. Ami a '78-as légifotón feltűnhet, hogy milyen intenzív vasúti forgalom volt akkoriban, és hogy pont két villamos találkozik egymással a Pozsony utcára fordulás közben. A Fóti út-Szilágyi utcák sarkán a valamikori URAK-sportpálya '78-ban már nem volt meg, '51 és '55 között bontották le, helyén valamilyen ipartelep látható (ma egy autószerviz van ott). Az eredeti képen látszik még a valamikori káposztásmegyeri lóversenypálya is (amit ide feltettem, abból pont lemaradt).

A rákospalotai és a pestújhelyi temetőA rákospalotai és pestújhelyi temetők, valamint a későbbi újpalotai lakótelep helye, mint mezőgazdasági művelés alatt álló terület 1963. szeptember 4-én (forrás: FÖMI, fentrol.hu) Ha rákattintasz a képre, kicsit nagyobb lesz!

legifoto_temetok_google_800.jpgKörülbelül ugyanez a környék így néz ki ma (Google, 2014)

A legérdekesebbet hagytam a végére: egy légifotó, amin egyszerre látható a Rákospalotai köztemető, a már felszámolt pestújhelyi temető és az, hogy Újpalota megépítése előtt hogy nézett ki a környék. A rákospalotai temetőre épp rákúszott egy felhő árnyéka, az kevésbé kivehető, de megtalálható a két laktanya telke között. A pestújhelyi temető egy keskeny földsáv sok fával két szántóföld között. Közvetlenül alatta épületek - részben bizonyára lakóházak, részben a bolgárkertészetek épületei. A temető melletti földút körülbelüli vonalában húzódik ma a Nyírpalota út, Újpalota egyik főútvonala. Éles szeműek a háttérben felfedezhetik a Szilas-patakot is, és aki nagyon keresgél az eredeti képen, felfedezhet néhány lakóházat azok közül, amelyeket majd az M3-as autópálya bevezető szakaszának építése miatt lebontottak. Nincs még sem Pólus, sem Ázsia Center, sőt, még a szovjet laktanya lakóházai sem látszanak, amikből ma a Szilas-park áll.

facebook_kovetes.jpg

1 komment

Címkék: 1978 légifotó 1961 1963 felüljáró körvasút Rákospalota-Újpest vasútállomás Rákospalota Hubay Jenő tér Árpád út Pestújhely Újpalota


A bejegyzés trackback címe:

https://bpxv.blog.hu/api/trackback/id/tr997242545

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"a zuglói rész mennyire rendezetlen még, ezen a környéken ma már társasházak állnak, illetve a Rawak-irodaház, akkor még láthatóan valamilyen telephely, illetve üzemépületek sorjáztak."

Ez ugyan nem a kerületet érinti, de ha már szóba került: a Rawak irodaház kb. 2007-08-ban épülhetett, azelőtt vagy 30 évig egy földszintes előregyártott épület és mögötte nagy telephely állt: Merkúr használtautó telep, az épületben egy ABC (Csemege-Meinl?), meg néhány kisebb üzlet. Azelőtt meg - homályos gyerekkori emlékeim szerint - valamiféle rozzant szolgáltatóhekyek: suszter stb.