Kapcsolat

palotabarat a gmailen, és XV. kerületi blog a Facebookon.

2013.09.09. 12:51 Rátonyi Gábor Tamás

Egy 32 évvel ezelőtti halálos baleset Rákospalotán

kicsi_baleset_karolyi_sandor.jpg

Az alábbi, 1981-ben készült kép - egy buszbaleset helyszínelése a XV. kerületben - egy számítógépről került elő, eredeti forrása nem ismert - minden bizonnyal a BKK vagy a BKV archívumából került ki, majd jutott el palotai lokálpatriótákhoz. Közlekedésbarátoknak küldtem el, hogy segítsenek azonosítani az eseményt. Szinte minden információt kiderítettek, így az alábbi posztot tulajdonképpen ők írták, én csak kiegészítettem - ezúton is köszönöm a segítségüket.

 


1981. január 26-án szállították be a GE-05-96-os forgalmi rendszámú autóbuszt a BKV legendás Sallai főműhelyébe baleset utáni karosszéria-javításra. Ezt megelőzően történt az a halálos kimenetelű baleset, aminek a helyszíneléséről szóló képet láthatjátok alant. A baleset helyszíne a mai Károlyi Sándor (akkor: Ifjúgárda) út, az Anyácska utca közelében. A kép jobb oldalán látható kőkerítés a leánynevelő telkének a sarkát mutatja, a fotós tehát kifelé, a  későbbi szemétégető felé fordulva készítette a képet.

Rákospalota, Károlyi Mihály útHelyszínelés az Ifjúgárda (ma: Károlyi Sándor) úton 1981-ben. A kockakő burkolat fényes-nyálkás bevonata a képen is jól kivehető.

A reggeli órákban a befelé haladó GE-05-96 rendszámú piros 25-ös elé lépett egy idős asszony. A buszvezető fékezett, hogy megóvja a gyalogost a sérüléstől, azonban a téli nedvektől csúszós kockakő burkolaton a jármű megcsúszott, és áttért a menetirány szerinti bal oldalra. Épp ekkor ért oda a (képen kivehetetlen) GE-06-99 rendszámú busz, és a két jármű frontálisan ütközött. Bár a képen háttal álló GE-06-99-es busz homlokfala sérült meg jobban, ám buszvezető szerencsés volt, megúszta a balesetet néhány karcolással. A GE-05-96-os busz ugyan kevésbé sérült, mégis a járművezető a helyszínen az életét vesztette. Az idős asszony az utolsó pillanatban visszalépett a járdára, így megúszta a balesetet (ugye milyen ismerős történet a nemrégiben a villamos elé lépő kismama tükrében?). A buszokon utazók közül senki sem sérült meg. A gyalogos életét védő, és végül áldozattá váló járművezetőt Medic Milosnak hívták.

Ez a bekezdés a közlekedéstörténet iránt mélyebben elkötelezetteknek szól. Mindkét busz a Récsei garázs állományába tartozott, zömében a 25-ös vonalcsoport viszonylatain közlekedtek. A GE-05-96-os rendszámú busz 1979-ben került a BKV-hoz, 1982-ben új rendszámot kapott, a BU-05-96-ot. 1984-ben a kocsi átkerült a Cinkotai buszgarázsba, ahol 1992-ben leselejtezték, majd két évvel később eladták a buszt egy betéti társaságnak. A BU-05-96-os rendszámot később újra felhasználták egy másik, újonnan vásárolt buszhoz, ami ma is közlekedik, BPO-102-esként ismerhető meg az utcán. A háttérben látható, a képen felismerhetetlen rendszámú buszt épp a baleset kapcsán tudták kinyomozni a közlekedésbarátok:  GE-06-99 volt a rendszáma, 1980 decemberében vették állományba a Récsei garázsban. 1982-ben kapott új rendszámot, a BU-06-99-et, majd 11 éves korában, 1991 júniusában selejtezték. A rendszámot ugyanakkor nyáron kiadták egy újonnan érkezett busznak, ami ma, 22 év elteltével is futkározik az utcán, jelenleg BPO-317-esként lehet rábukkanni.

Rákospalota, Károlyi Sándor útNagyjából ugyanaz a helyszín 32 évvel később 2013-ban.

Rákospalota utcáinak egyik különlegessége az úgynevezett kettős fasor, vagyis a házak és az útpálya között két sorban ültettek ki fákat. Kettős fasor csak Ófalu régi útvonalai mellett látható, ilyen a Fő út, a Pozsony utca és a Károlyi Sándor út is, de kettős platánfasor található a Platán utcában is. A mai Károlyi Sándor út eredetileg csak Grófi út néven volt ismert, mivel a Károlyiak magánútja volt a XIX. században. Épp a fasor védelmáben az utakat szűkebbre kellett építeni, ami nem csak a 80-as években, de ma is gondot okoz a szélesebb járművek, különösen a buszok számára. Személyautóval talán fel sem tűnik, de a buszvezetők nagyon érzik, hogy a Károlyi Sándor út mennyire szűk. A Kovácsi Kálmán tér és a Székely Elek út között gyakran látni, hogy a két busz közül az egyik inkább lehúzódik és megáll, ha szembe jön egy másik nagytestű jármű. Ennyire szűk, autóbuszforgalommal terhelt külvárosi útszakasz kevés található Budapesten: a XVIII. kerületi Petőfi utca és a XIX. Nádasdy Kálmán utcák ismertek még erről. A képen látszik az is - és a történetnek is a részét képezi -, hogy az útpálya akkor még kockaköves volt. Azonban már ez a burkolat is nagy dolognak számított, hiszen korábban itt földút volt, a környék parcellázása is csak az 1930-as években kezdődött meg. Hogy a Károlyi Sándor utat mikor aszfaltozták le, nem tudni, mindenesetre Rákospalota sosem a jó minőségű útjairól volt híres.

Bár a közlekedés ma is veszélyes üzemnek számít, a tömegközlekedésben nem mindennapos a halálos baleset, különösen az olyan, ahol a járművezető veszti életét. A baleset helyszínén az egyik fára egy táblát helyeztek, aminek a feliratára ma már kevesen emlékeznek. A kommentekből derült ki, hogy a tábla a buszvezető nevét, születési és halálozási időpontját tartalmazta, valamint egy kis virágtartót szerkesztettek oda. Vélhetően a kollégák vagy a hozzátartozók emlékeztek így Medic Milosra. A tábla mára eltűnt, a baleset helyszínén már nincs nyom, ami a történtekre emlékezne.

 

Érdekel a XV. kerület közlekedéstörténete? Más bejegyzéseket is elolvasnál? Nézd át mik jelentek meg a blogon ebben a témában!

14 komment

Címkék: baleset 1981 közlekedéstörténet 25-ös busz Károlyi Sándor út


A bejegyzés trackback címe:

https://bpxv.blog.hu/api/trackback/id/tr865503256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az idős asszony egy guberáló volt, aki a kukákból száraz kenyeret, zöldséget gyűjtött az állatainak. (Nyulaknak) Mielőtt bárki sajnálni kezdené, nem volt szegény, csak sajnálta a pénzt takarmányra. A szemét ingyen volt... Össze-vissza cikázott az utcán a közlekedési szabályokra fittyet hányva, ez lett a vége.

Az öregasszonynak semmi baja nem történt. "Természetesen".
A táblán - ami egy dombornyomott fémtábla volt egy fa oldalára felszögezve - a buszvezető neve, születési és halálozási éve volt, és egy váza is volt a tábla alá téve. Sokáig tettek bele virágot. Aztán fémtolvajok ellopták.
" A képen látszik az is - és a történetnek is a részét képezi -, hogy az útpálya akkor még kockaköves volt. Azonban már ez a burkolat is nagy dolognak számított, hiszen korábban itt földút volt, a környék parcellázása is csak az 1930-as években kezdődött meg. Hogy a Károlyi Sándor utat mikor aszfaltozták le, nem tudni, mindenesetre Rákospalota sosem a jó minőségű útjairól volt híres."

**

A "Grófi utat" a terület parcellázásával egyidőben építették, 1926-ban. Ez, és a törvényhatósági út (ma: Fő út) voltak Rákospalota egyedüli kövezett útjai 1945 előtt.

Az utat 1987-ben aszfaltozták le, mert a nagy januári hófúvás után a burkolaton olyan tükörjég keletkezett, hogy a buszok képtelenek voltak haladni, álló helyzetben kipörögtek a kerekek.
@bloggerman77: Ez szép. Köszönöm. Gondolom fényképed nincs róla...
@bloggerman77: Nem, a Grófi út sokkal korábban megvolt már, 1884-es térképen is rajta van: a fasorral együtt ábrázolták.

Valószínűleg a kövezésére gondolsz, az lehet 1926-os. Ez a dátum honnan van egyébként?

1945 előtt számos kövezett út volt Palotán, nem csak a törvényhatósági út (ami egyébként a mai Fő út - Kossuth utca, Régi Fóti út nyomvonalon haladt). a 10-es évektől kezdve számos út burkolási dokumentációja maradt meg a levéltárban, szóval '45 előtt is sok út volt kövezett a városban. A legismertebb a Rákos út, aminek a burkolása vezetett a Széchenyi-telep (Pestújhely) elszakadásához. Akkoriban a "kövezés" elsősorban a magyar találmányként jegyzett sárga keramitot jelölte, de a két világháború közti időben már kezdtek kiskockaköves burkolatokat is csinálni.
@Palotabarát:

1944-es filmhíradó: a MÁV -telep vadiúj református templomának avatásakor Horthy bokáig gázol a palotai porban :)

Kövezett utak Pestújhely felé voltak, azután megszakadt a "civilizáció".
A Grófi út természetesen megvolt dűlőútként, mint épített út készült el 1926 után.
@Palotabarát:

Sajnos nincs fényképem, csak emlékszem rá, főleg a buszvezető délszláv neve miatt.

Az öregasszony, aki a balesettől alig 50 méterre lakott attól kezdve mint 'a gyilkos" szerepelt a helyi folklorban.
Nagyon is érezhető a Károlyi Sándor út szűkössége személyautóval is. Sokat vezetek erre, keskeny, nehezen belátható... Érdekes bejegyzés volt.
Egyszer lakókocsit vontattam ezen az úton. Nem volt egy népünnepély.
1979-ben kerültem a Récsei buszgarázsba, és 7 évig a 25-ös, gyors 25-ös vonalakon jártam. Szegény Milost személyesen ismertem, jó kolléga volt, segítőkész, kedves, jóindulatú. A táblán csak a neve szerepelt, és a dátum. Az akkori Ifjúgárda út sárga keramit kockákkal volt kirakva, jómagam is sokszor csúszkáltam rajta, művészet volt az elindulás a megállókból. Ezzel együtt nagyon szerettem azt a környéket, kedvesek voltak az utasok, szinte családias hangulat volt.
Az öregasszony milyen büntetést kapott a tiltott helyen való átkelésért és a súlyos gondatlanságból elövetett baleset okozásáért?
@Irén Hegyi:
Ha már kockakő és fasor. Akkor az ősszel is csúszós lehetett a sok falevél miatt...
Beleírtam a cikkbe a táblával kapcsolatos információkat, köszönöm a kiegészítést!
@Irén Hegyi:
Bizony, nem soma kockako, hanem keramit volt a burkolat.
Piszok eros, viszont a kopott kockakonel sokkal jobban csuszik.
Emlekeim szerint talan a 90-es evek elejen aszfaltoztak.
Viszont volt meg egy buszos baleset, csak kintebb, a Toltes es Bogancs utca kozott. Egy Liazzal utkozott a busz, a teherauto ki is gyulladt, ha jol emlekszem. De az is nagyon reg volt.